
b
ar
ce

lo
na

en
co

m
u.
ca

t
@
b
cn

en
co

m
u

b
ar
ce

lo
na

en
co

m
u

Barcelona
En Comú

Breu informe sobre la informació  
a Catalunya

Eix del Dret a la Informació i la  

Comunicació de Barcelona en Comú

https://barcelonaencomu.cat/es/portada
https://twitter.com/bcnencomu
https://www.facebook.com/barcelona.encomu
https://barcelonaencomu.cat/es/portada


3

Barcelona
En Comú

b
ar
ce

lo
na

en
co

m
u.
ca

t
@
b
cn

en
co

m
u

b
ar
ce

lo
na

en
co

m
u

Barcelona
En Comú

Índex
1. Penetració dels mitjans. . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . 4

1.1. Índex de penetració a Catalunya .. .  ..  .  ..  .  ..  .  ..  .  ..  .  ..  .  ..  .  ..  .  ..  .  ..  .  ..  .  4
1.2. �La informació política segons els tipus de mitjans . ..  . ..  . ..  . ..  . ..  . ..  . ..  . 4

2. La televisió. ..  . ..  . ..  . ..  . ..  . ..  . ..  . ..  . ..  . ..  . ..  . ..  . ..  . ..  . ..  . ..  . ..  . ..  . ..  . ..  . ..  . .. 4

2.1. La distribució dels canals . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . . 4
2.1.1. La TV d’àmbit espanyol. . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . . 4
2.1.2. La TV d’àmbit català. . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . 4
2.1.3. �La TV local o comarcal . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . . 4

2.2. Les audiències l’any 2016 . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . . 5
2.3. Els programes més vistos . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . . 5
2.4. �Els informatius preferits a Catalunya pels partits parlamentaris .. .  ..  .  ..  .  ..  .  6
2.5. La caiguda de TV-3. . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . 6

3. La radio.. .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . 7

3.1. �La distribució de freqüències i emissores . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . . 7
3.2. Les audiències. . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . . 7
3.3. Les preferències dels comuns. . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . . 8

4. La premsa . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  8

4.1. �La devallada constant de la premsa diària . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . 8
4.2. Difusió i lectors dels diaris . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . 9
4.3. Publicacions periòdiques . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . . 9
4.4. Publicacions temàtiques .. .  ..  .  ..  .  ..  .  ..  .  ..  .  ..  .  ..  .  ..  .  ..  .  ..  .  ..  .  ..  .  ..  10
4.4. �Els diaris que llegeixen els comuns . ..  . ..  . ..  . ..  . ..  . ..  . ..  . ..  . ..  . ..  . .. 10

5. Internet. . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . . 11

5.1. El consum per internet. . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . 11
5.2. Els digitals d’àmbit espanyol .. .  ..  .  ..  .  ..  .  ..  .  ..  .  ..  .  ..  .  ..  .  ..  .  ..  .  ..  .  ..  11
5.3. Les audiències. . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . 14
5.4. Els digitals independentistes.. .  ..  .  ..  .  ..  .  ..  .  ..  .  ..  .  ..  .  ..  .  ..  .  ..  .  ..  .  ..  14
5.5. Altres digitals d’àmbit català .. .  ..  .  ..  .  ..  .  ..  .  ..  .  ..  .  ..  .  ..  .  ..  .  ..  .  ..  .  ..  15
5.6. La informació a les xarxes . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  16

6. Les agències.. .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . . 17

7. La propietat dels mitjans .. .  ..  .  ..  .  ..  .  ..  .  ..  .  ..  .  ..  .  ..  .  ..  .  ..  .  ..  .  ..  .  ..  .  ..  .  ..  .  18

7.1. �Mitjans i propietaris dels quatre grans grups mediàtics .. .  ..  .  ..  .  ..  .  ..  .  ..  19
7.2. Altres grups de comunicació .. .  ..  .  ..  .  ..  .  ..  .  ..  .  ..  .  ..  .  ..  .  ..  .  ..  .  ..  .  ..  21

8. �Els ajuts de les administracions . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . 21

8.1. La publicitat institucional . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . . .  . 21
8.2. �Les subvencions pel català i les subscripcions . ..  . ..  . ..  . ..  . ..  . ..  . ..  . .. 22

https://barcelonaencomu.cat/es/portada
https://barcelonaencomu.cat/es/portada
https://twitter.com/bcnencomu
https://www.facebook.com/barcelona.encomu
https://barcelonaencomu.cat/es/portada


4

Barcelona
En Comú

b
ar
ce

lo
na

en
co

m
u.
ca

t
@
b
cn

en
co

m
u

b
ar
ce

lo
na

en
co

m
u

Barcelona
En Comú

1. Penetració dels mitjans
1.1. Índex de penetració a Catalunya
La TV és el mitjà preferit per la ciutadania a 
Catalunya per sobre de la ràdio, la premsa i 
internet: 

›› �Minuts de consum dels mitjans per persona 
i dia (dades de l’any 2015, segons Kantar 
Media i l’EGM Catalunya:

	 – TV, 227.
	 –  �Ràdio, 101.
	 –  �Internet, 160.

›› �Penetració l’any 2016 (en % sobre el total 
de la població catalana, segons l’EGM 
Catalunya):

	 –  �TV: 84,0.
	 –  �Ràdio: 58,7.
	 –  �Internet: 77,3.
	 –  �Premsa (diaris): 27,7.

1.2. �La informació política segons  
els tipus de mitjans 

La tele és el mitjà més utilitzat per la població 
catalana per informar-se de temes polítics, 
segons el Baròmetre del Centre d’Estudis 
d’Opinió (CEO) de la Generalitat (dades de 
l’estiu de 2016). El 80,3% de les persones que 
s’interessen per la política s’informen per la tele. 
Però no de manera exclusiva: el 46% també 
ho fan per la premsa, el 42,2% per internet, 
el 33,8% per la ràdio i el 26,4% per amics i 
familiars. El Baròmetre segmenta les dades entre 
els simpatitzants de les forces representades al 
Parlament de Catalunya (xifres en %):

TV PREMSA RÀDIO INTERNET AMICS/
FAMILIA

JxS 81,8 52,8 45,0 46,4 29,7

C’s 90,6 50,6 35,3 38,8 28,2

PSC 90,2 38,6 26,8 24,2 23,5

CSQP 78,3 51,8 27,7 54,2 31,7

PPC 88,7 20,8 26,4 17,0 9,4

CUP 57,3 50,7 38,7 72,0 37,3

El gràfic mostra que la TV és el mitjà preferit per la dreta, el 

PSC i JxS, i internet ho és per la CUP. Els simpatitzants de 

CSQEP utilitzen tots els mitjans de manera més equilibrada. I 

els de CSQEP i la CUP, els que recorren més a amics i familiars.

2. La televisió
2.1. La distribució dels canals
A Catalunya es reben 83 canals, el 74% privats, 
i a les llars se’n reben entre 41 i 44, segons 
les zones. D’aquests canals, 32 són d’àmbit 
estatal (7 públics i 25 privats), 8 d’àmbit català 
(5 públics i 3 privats) i 43 locals o comarcals (11 
públics i 32 privats), segons dades del Consell 
de l’Audiovisual de Catalunya (CAC).

2.1.1. La TV d’àmbit espanyol
›› �Els 7 canals de RTVE: La 1, La 1 HD, La 2, 

24H, Clan, tdp i tdp HD.

›› �Els 25 canals privats estan en mans dels 
grups següents:

	 –  �Atresmedia: A-3, A-3 HD, La Sexta, La 
Sexta HD, Neox, Nova, Mega i A3S.

	 –  �Mediaset: Telecinco, Telecinco HD, Cuatro, 
Cuatro HD, Divinity, Energy, Factoría de 
Ficción, Boing i Be mad.

	 –  �NET Televisión: Disney Channel i 
Paramount Channel.

	 –  �VEO Televisión: Dmax i Gol.
	 –  �13 TV: 13 TV.
	 –  �Real Madrid: Real Madrid TV.
	 –  �Grupo Secuoya: TEN.
	 –  �Radio Blanca: Dkiss.

2.1.2. La TV d’àmbit català
›› �Els 5 canals públics són els de la Corporació 

Catalana de Mitjans Audiovisuals (CCMA): 
TV-3, TV-3 HD, 3/24, Esport 3 i 33.

›› �Els tres privats: 8-TV i RAC-105, del Grup 
Godó, i Barça TV (el prestador del servei és 
el FC Barcelona, però pertany també al Grup 
Godó).

2.1.3. �La TV local o comarcal  
(9 canals a Barcelona  
i un a Tarragona i Girona)

›› �Els 11 canals públics són: BTV (Ajuntament 
de Barcelona), TV de l’Hospitalet (Ajuntament 
de L’Hospitalet), Teleb (Ajuntament de 

https://barcelonaencomu.cat/es/portada
https://barcelonaencomu.cat/es/portada
https://twitter.com/bcnencomu
https://www.facebook.com/barcelona.encomu
https://barcelonaencomu.cat/es/portada


5

Barcelona
En Comú

b
ar
ce

lo
na

en
co

m
u.
ca

t
@
b
cn

en
co

m
u

b
ar
ce

lo
na

en
co

m
u

Barcelona
En Comú

2.2. Les audiències l’any 2016
Els grups privats espanyols Mediaset i 
Atresmedia concentren més de la meitat de 
l’audiència a Catalunya: el 27,3% i el 23,9%, 
respectivament. La CCMA i el grup Godó, que 
apleguen els canals que emeten en llengua 
catalana, sumen gairebé el 19% de l’audiència.

La quota de pantalla (percentatge de persones 
que miren un canal del total de persones que 
miren la TV) a Catalunya, exclosos els canals 
temàtics i de pagament, és la següent, segons 
el Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC):

SHARE
GENER

SHARE
AGOST

SHARE GENER-
DESEMBRE 2016

Tele 5 10,6 10,2 11,3

Antena 3 11,3 9,8 10,3

TV-3 12,3 9,4 11,3

La 1 7,2 7,8 7,3

Cuatro 6,3 6,8 6,5

La Sexta 6,6 5,9 6,5

8-TV 3,6 2,5 3,3

La 2 2,0 2,3 2,0

13 TV 1,7 1,6 1,7

3/24 2,1 1,4 1,5

24-H 0,6 0,7 0,7

2.3. Els programes més vistos

Els programes més vistos són, amb diferència, 
els partits de futbol (audiències mitjanes 
superiors al milió de persones i quotes de 
pantalla sovint superiors al 40%). Fora dels 
esportius, els programes més vistos entre 
el maig i el desembre de 2016 han sigut els 
següents (amb nombre d’espectadors), segons 
Kantar Media:

›› �Maig: TN Vespre (TV-3): 594.000.
›› �Juny: El foraster (TV-3): 677.000. 

E-16 Els resultats (TV-3): 610.000.
›› �Juliol: El foraster (TV-3): 609.000. 

TN Migdia (TV-3): 488.000

Badalona), M1TV (Consorci digital Mataró-
Maresme), Canal Terrassa Vallès (Consorci de 
la televisió digital local pública de Terrassa-
Vallès Oest), Vallès Visió (Consorci teledigital 
Mollet), Penedès TV (Ajuntament de 
Vilafranca), Canal Blau (Consorci teledigital 
d’El Garraf), TAC-12 (Consorci per a la gestió 
de la televisió digital terrestre del Camp de 
Tarragona), Vallès Oriental (Consorci per a 
la gestió de la televisió digital local pública 
de la demarcació de Granollers) i Canal 10 
(Consorci de la TDT de l’Alt Empordà). 

›› �Els 32 canals privats tenen una distribució 
irregular pel territori, però es troben sobretot 
a les demarcacions de Barcelona i Lleida.
Tenen una audiència limitada. Els que en 
tenen més estan en mans d’aquests grups:

	 – �Hermes: El Punt Avui TV (té quatre canals: 
per al Barcelonès,per a les comarques 
de Lleida, per a La Selva i per al Vallès 
Oriental).

	 – �Segre: Lleida Televisió (tres canals, un per 
al Segrià, un altre per a la Vall d’Aran i un 
tercer per a les comarques lleidetanes) i Tot 
TV (cobreix totes les comarques de Lleida).

	 – �Taelus: Canal Taronja (té tres canals: per a 
l’Anoia, per al Bages i per a Osona).

	 – �Mola: Mola TV (tres canals: per al Vallès, les 
comarques de Tarragona i les zones d’El 
Garraf i els dos Penedès).

	 – PROSA: El 9 TV (Osona). 
	 – �Cadena Pirenaica: Pirineus TV (l’Alt Pirineu).
	 – �L’Ebre: Ebre TV (zona de Tortosa).
	 – �Corisa Media Grup: TV Ripollès.
	 – �CB Global Media: TV Costa Brava.
	 – �ETV: ETV Llobregat Televisió (el Baix 

Llobregat).

›› �Els altres canals privats locals o comarcals 
són: Empordà Televisió, Canal Reus TV, Canal 
21 Ebre, TV El Vendrell / El 3 de 8 TV, Olot 
Televisió, Banyoles Televisió, s/d (Masquefa), 
TVSC Vallès 1 (Vallès Occidental), Televisió 
del Berguedà, 25 TV (Barcelonès), Televisió 
del Ripollès,Televisió de Girona i TV 20 
(Sabadell).

https://barcelonaencomu.cat/es/portada
https://barcelonaencomu.cat/es/portada
https://twitter.com/bcnencomu
https://www.facebook.com/barcelona.encomu
https://barcelonaencomu.cat/es/portada


6

Barcelona
En Comú

b
ar
ce

lo
na

en
co

m
u.
ca

t
@
b
cn

en
co

m
u

b
ar
ce

lo
na

en
co

m
u

Barcelona
En Comú

el 2010 a 307 milions l’últim any). Una altra causa 
és la caiguda de la publicitat, que del 2010 al 
2015 ha passat de 100,2 milions a 65,7 (el 34%). 
Segons alguns professionals del mitjà, també han 
influit en la crisi la deriva pro-JxS i l’excessiva 
dependència del procés independentista (els 
informatius estan en mans de professionals 
vinculats a ERC i el conjunt de la programació 
depèn dels responsables del consell, elegits a 
proposta de CiU), que han provocat la deserció 
d’espectadors no identificats amb el Procés. I 
finalment li ha passat factura la falta de renovació 
d’un model basat en el projecte de 1983: en 
efecte, la plantilla –2.419 treballadores que 
tenen una mitjana d’edat de 48 anys: només dos 
no passen dels 30– s’ha reduït el 15,7% pels 
acomiadaments i prejubilacions, però es menja el 
53% del pressupost.
 
La producció externa ha disminuït el 46%. Un 
detall no menor: la compra de drets esportius 
ha passat aquests últims 16 anys de 49 a 19 
milions d’euros, el 60,1% menys. Del 2005 
al 2016 la cadena ha adjudicat a un grup de 
productores externes afins contractes per 
valor de 260,7 milions, el 43% de la despesa 
total pels programes externalitzats. Aquestes 
productores estan en mans d’exdirectius i 
treballadors de la CCMA: Mediapro (Jaume 
Roures), Triacom (Oriol Carbó, exgerent), 
Minoria Absoluta (Paco Escribano, exdirector, 
i Toni Soler, respondable de Polònia), Royal 
Box (Antoni Bassas, presentador, corresponsal 
i director de programes), Diagonal Televisió 
(Joan Bas, excap de realització), Nova Veranda 
(Eugeni Sallent, exdirector general), Dies Tontos 
(Albert Om, El convidat), Sargantana Voladora 
(Miquel Calzada, Afers exteriors), etc. Alguns 
dels presentadors estrella coprodueixen 
continguts, com és el cas de Ramon Pellicer 
(amb la productora Sticaki). 

Tot plegat fa inexcusable l’exigència del comitè 
d’empresa, que urgeix resoldre el problema 
de la governança i l’aprovació d’un contracte 
programa que garanteixi, entre altres mesures, 
que quan calgui recórrer a la contractació 
de programes la selecció sigui rigorosa, 
transparent i no discriminatòria.

›› �Agost: APM? (TV-3): 465.000. 
 TN Migdia (TV-3): 444.000.

›› �Setembre: 30 Minuts / Una altra escola  
(TV-3): 611.000.

›› �Octubre: TN Vespre (TV-3): 700.000.
›› �Novembre: Merlí (TV-3): 578.000.
›› �Desembre: Campanades Fi d’Any (TV-3): 

701.000. 

Programes com Polònia i Merlí, de TV-3, han 
tingut audiències de 600.000 espectadors.

2.4. �Els informatius preferits 
a Catalunya pels partits 
parlamentaris

Els Telenotícies de TV-3 són els programes 
preferits pels catalans per informar-se, 
segons el CEO (a mitjans de 2016). El 43,4% 
de les persones que veuen la tele s’informen 
habitualment per TV-3: ho fan el 76% dels 
simpatitzants de JxS, el 69,8% dels de la CUP, 
el 22,5% dels del PSC, el 22,1% dels de CSQEP, 
el 10,6% dels del PPC i el 7,8% dels de C’s. Els 
percentatges d’audiència dels informatius de 
les altres grans cadenes són molt semblants: 
l’11,5%, Tele 5; el 10,7%, La Sexta; el 9,5%, 
A-3, i el 9,3%, La-1. La resta dels canals no 
arriben al 5%: el 3/24, el 4,1%; 8-TV, el 3,2%; 
Cuatro, el 2,7%, i Intereconomia, el 0,6%.

El 29,7% dels votants de CSQEP s’informen 
preferentment per La Sexta i el 29,0% dels 
del PSC ho fan sobretot per Tele 5. Més del 
80% dels simpatitzants de JxS i la CUP ho fan 
per TV-3 i el 3/24. És significatiu el fet que els 
simpatitzants de CSQEP vegin habitualment els 
informatius de les principals cadenes i els de 
JxS i la CUP es limitin a TV-3 i al 3/24. El CEO 
no desagrega ERC de CDC.

2.5. La caiguda de TV-3
Una referència a TV-3. La cadena pública 
ha perdut el lideratge i arrossega caigudes 
progressives de quota de pantalla: des de l’any 
2010 ha perdut gairebé 10 punts (del 21,2% al 
11,3%). Una de les causes de la devallada és la 
retallada pressupostària: de 450,4 milions d’euros 

https://barcelonaencomu.cat/es/portada
https://barcelonaencomu.cat/es/portada
https://twitter.com/bcnencomu
https://www.facebook.com/barcelona.encomu
https://barcelonaencomu.cat/es/portada


7

Barcelona
En Comú

b
ar
ce

lo
na

en
co

m
u.
ca

t
@
b
cn

en
co

m
u

b
ar
ce

lo
na

en
co

m
u

Barcelona
En Comú

mans d’11 grups i 7 empreses. El Grup 
Godó té 30 freqüències (de RAC-1 i RAC-
105), repartides per tot el territori, i el Grupo 
PRISA, 48 (Cadena SER).

3.2. Les audiències
El 60% de la població catalana escolta la 
ràdio. La més escoltada és la musical. La ràdio 
generalista té una audiència del 29,6%, i la 
temàtica, del 39,6%.

›› �El rànquing d’audiència de les emissores 
més escoltades a Catalunya segons l’Estudio 
General de Medios (EGM) és el següent 
(dades dels mesos d’agost i de desembre de 
2016 en nombre d’oients):

	 – �RAC-1: 685.000 – 715.000.
	 – �Catalunya Ràdio: 509.000 – 492.000.
	 – �Flaixbac: 355.000 – 322.000.
	 – �SER: 337.000 – 395.000.
	 – �Los 40: 284.000 – 268.000.
	 – �RAC-105: 243.000 – 193.000.
	 – �Europa FM: 225.000 – 216.000.
	 – �Dial: 216.000 – 208.000.
	 – �Cadena 100: 215.000.
	 – �COPE: 175.000 – 165.000.
	 – �Rock FM: 172.000 – 188.000.
	 – �Tele Taxi: 154.000.
	 – �Catalunya Informació: 112.000.
	 – �Onda Cero: 108.000 – 118.000.
	 – �RNE: 102.000 – 110.000.

›› �Audiències per franges horàries de les 
principals emissores generalistes:

De 6 a 12                                        De 16 a 20

RAC-1: 564.000
Catalunya Ràdio: 
390.000
SER: 211.000
COPE: 116.000
RNE: 72.000
Onda Cero: 55.000

RAC-1: 242.000
Catalunya Ràdio: 91.000
SER: 83.000
Onda Cero: 33.000
RNE: 21.000
COPE: 21.000

3. La radio
3.1. �La distribució de freqüències  

i emissores
A Catalunya s’escolten 778 freqüències de ràdio 
en FM, 580 públiques (el 74%) i 198 privades. 
Les llars catalanes reben més de 30 emissores 
de FM (10 d’àmbit català i 20 d’estatals), a més 
de les locals.

La distribució de freqüències és la següent:
›› �Ràdio estatal: 148 (72 públiques i 76 

privades).
›› �Ràdio d’àmbit català: 331 (236 públiques i 95 

privades).
›› �Ràdio local: 299 (272 públiques i 27 privades).

La distribució per emissores públiques:
›› �5 estatals, de CRTVE: RNE, Radio Clásica, 

Radio 3, Radio 4 i Radio 5.
›› �3 catalanes, de la CCMA: Catalunya Ràdio, 

Catalunya Música i Catalunya Informació.
›› �272 locals, molt repartides per tot el territori, 

especialment a les comarques barcelonines: 
a més a més de Barcelona (Barcelona FM), 
en tenen pràcticament totes les poblacions 
del Barcelonès, Baix Llobregat, Vallès 
Occidental, Vallès Oriental i el Maresme. 

La distribució per emissores privades (entre 
parèntesi, el grup propietari):
›› �15 estatals:
	 – �SER, Los 40, Ona, Dial, M80, Radio Olé i 

Máxima (Prisa).
	 – �COPE, Cadena 100 i Rock (COPE).
	 – �Onda Cero, Europa FM i Melodía FM 

(Planeta).
	 – �Kiss FM (Radio Blanca).
	 – �Radio Marca (Unidad Editorial).
›› �8 catalanes:
	 – �RAC-1 i RAC-105 (Godó).
	 – �Radio TeleTaxi i Radio RM (Tele Taxi).

	 • �SER Catalunya (Prisa).
	 • �Flaix FM i Ràdio Flaixbac (Flaix).
	 • ��Ràdio Estel (Estel).

›› �18 locals: Mola, Gum, Ràdio Marina, Ràdio 
Olot, Ràdio Ripoll, Ràdio Vic, Ràdio Aran, 
Radio Imagina, L’Ebre, etc., que estan en 

https://barcelonaencomu.cat/es/portada
https://barcelonaencomu.cat/es/portada
https://twitter.com/bcnencomu
https://www.facebook.com/barcelona.encomu
https://barcelonaencomu.cat/es/portada


8

Barcelona
En Comú

b
ar
ce

lo
na

en
co

m
u.
ca

t
@
b
cn

en
co

m
u

b
ar
ce

lo
na

en
co

m
u

Barcelona
En Comú

No obstant això, les xifres de difusió 
auditades no reflecteixen la influència real 
dels mitjans: exemplars impresos no equival a 
exemplars venuts (molts, com en el cas de La 
Vanguardia, es regalen). Però les informacions 
i opinions dels diaris condicionen, i sovint 
determinen, l’orientació informativa de ràdios 
i televisions.

4.1. �La devallada constant  
de la premsa diària

›› �La pèrdua de penetració de la premsa: a tot 
Espanya, El País tenia una difusió de 450.000 
exemplars el 2005 i a l’agost del 2016 no 
passava dels 173.000; el 2006, La Vanguardia 
superava els 202.000 exemplars i a l’estiu del 
2016 amb prou feines arribava als 100.000. 
La comparació de la difusió a tot Espanya 
els anys 2008 i 2015, segons l’OJD és 
reveladora:

	 – �El País: de 431.000 a 221.000 (-48,7%).
	 – �El Mundo: de 323 a 129.000 (-60,1%).
	 – �Abc: de 251.000 a 108.000 (-56,9%).
	 – �La Vanguardia: de 202.000 a 126.000 

(-37,6%).
	 – �La Razón: de 154.000 a 80.000 (-48,1%).

›› �La tendència al decreixement s’accentua, 
com mostren les pèrdues dels grans mitjans 
entre els mesos d’estiu del 2016 i 2015, 
segons l’OJD (en exemplars diaris a tot 
Espanya):

	 – �El País: 173.000 (-18,6%).
	 – �El Mundo: 104.000 (-15%).
	 – �La Vanguardia: 100.000 (-8,6%).
	 – �Abc: 84.000 (-17%).
	 – �El Periódico: 76.000 (-10%).
	 – �La Razón: 60.000 (-9%).

›› �Percentatge d’exemplars dels grans diaris 
venuts al quiosc a tot Espanya comparats 
amb el total de la difusió certificada per 
l’OJD el 2015 (és molt notable el cas de La 
Vanguardia):

	 – �El País: 62,0% (137.000 de 221.000).
	 – �El Mundo: 69,0% (89.000 de 129.000).
	 – �La Vanguardia: 27,8% (35.000 de 126.000).

3.3. Les preferències dels comuns
Les dades del Baròmetre del CEO sobre 
els informatius de ràdio que escolten els 
simpatitzant de CSQEP (el CEO només dóna 
dades dels partits representats al Parlament 
de Catalunya) permeten acostar-se a les 
preferències del conjunt dels comuns: més de 
la meitat s’informen per RAC-1 (el 29%) i la SER 
(el 29%), i un 14,5% per Catalunya Ràdio. Les 
xifres dels informatius de les altres emissores 
són insignificants.

4. La premsa

La devallada de la premsa escrita és constant 
en benefici d’altres mitjans i formats: l’Oficina 
de Justificación de la Difusión (OJD) i les 
associacions d’editors calculen que els diaris 
impresos han perdut el 55% dels lectors en 
l’última dècada. Les vendes al quiosc s’han 
anat reduïnt: per exemple, La Vanguardia, el 
primer diari de Catalunya, no passa de 35.000 
exemplars. De fet, totes les capçaleres fan 
l’aposta de les edicions digitals en prejudici de 
les edicions en paper. Però el canvi de rumb 
no atura la crisi de la premsa, sobretot perquè 
els diaris impresos ingressen en publicitat 
el 30% menys que fa deu anys. L’augment 
de la publicitat a les edicions digitals dels 
diaris (l’any 2016 voreja el 20%) no compensa 
les pèrdues perquè les administracions, la 
banca i les empreses de l’Ibex paguen cada 
cop menys pels anuncis i mesuren amb lupa 
el retorn de les inversions, de manera que 
la publicitat on-line no aporta –ni aportarà 
previsiblement en el futur– prou recursos per 
mantenir l’estructura periodística dels grans 
mitjans. Si mirem els mercats més madurs, 
com els dels Estats Unit i del Regne Unit, 
veiem que els anunciants reparteixen la part 
principal del pastís entre les xarxes socials: 
Google va ingressar l’any 2016 un 21% més i 
Facebook gairebé el 60%, mentre que el diari 
The Guardian, que ha consoldat una audiència 
de més de 155 milions d’usuaris mensuals, 
va tenir uns ingressos de 2,3 milions d’euros 
menys i unes pèrdues globals de 80 milions.

https://barcelonaencomu.cat/es/portada
https://barcelonaencomu.cat/es/portada
https://twitter.com/bcnencomu
https://www.facebook.com/barcelona.encomu
https://barcelonaencomu.cat/es/portada


9

Barcelona
En Comú

b
ar
ce

lo
na

en
co

m
u.
ca

t
@
b
cn

en
co

m
u

b
ar
ce

lo
na

en
co

m
u

Barcelona
En Comú

4.3. Publicacions periòdiques
Tot i la crisi estructural de la premsa i la 
tendència a la digitalització, es mantenen 
revistes setmanals i altres publicacions 
periòdiques (en català i en castellà) de política, 
pensament, història i cultura, la majoria d’elles 
nascudes els anys 70 i 80 del segle passat. 
A Catalunya també es continuen editant 
nombroses publicacions comarcals.

›› �Revistes d’informació política, economia, 
pensament, cultura i història d’àmbit 
espanyol:

	 – �Tiempo: setmanari del Grupo Zeta fundat 
el 1982 i dirigit per Jesús Rivasés. Hi 
col·laboren Alfonso Guerra, Fernando 
Savater, José Antonio Marina, Ignacio 
Vidal-Folch i Isabel Coixet, entre altres. Té 
una tirada de 44.000 exemplars, segons 
l’OJD (setembre de 2016).

	 – �Mientras tanto: revista bianual en castellà 
de política i cultura, d’esquerres, fundada 
el 1979 per Manuel Sacristán i Giulia 
Adinolfi, que donen nom a la fundació 
editora. Té una edició digital de periodicitat 
mensual i subscripció gratuïta.

	 – �El Viejo Topo: revista cultural i política 
d’inspiració marxista, de l’editorial del 
mateix nom, que es publica des de 1976 
(amb una breu interrupció l’any 1983).

	 – �Alternativas económicas: revista mensual 
d’economia propietat d’una cooperativa 
de desenes de socis, dirigida per Andreu 
Missé, excap d’Economia d’El País. Es ven 
als quioscos i per subscripció. Té un acord 
de col·laboracio amb la publicació francesa 
del mateix nom i, com la francesa, defensa 
una política alternativa a la de Brussel·les. 
L’estiu del 2016 ha publicat un llibre, La 
gran estafa de las preferentes, del mateix 
Missé, que és un text imprescindible per 
conèixer els abusos i la impunitat de la 
banca a Espanya.

›› �Revistes catalanes d’informació política, 
economia, pensament, cultura i història:

	 – �Sàpiens: revista mensual de divulgació 
històrica nascuda el 2002 i dirigida 
per Clàudia Pujol, que pertany a una 

	 – �Abc: 70,4% (76.000 de 108.000).
	 – �El Periódico: 55,7% (49.000 de 88.000).
	 – �La Razón: 66,3% (53.000 de 80.000).

4.2. Difusió i lectors dels diaris
›› �Promig diari de difusió de la premsa a 

Catalunya durant l’any 2015, segons l’OJD, 
en nombre d’exemplars (no hi ha dades  
de La Razón):

	 – La Vanguardia: 129.073.
	 – El Periódico: 87.706.
	 – El País: 20.959.
	 – El Punt-Avui: 23.305.
	 – Ara: 14.184.
	 – Segre: 9.395.
	 – Diari de Tarragona: 8.922.
	 – El Mundo: 7.196.
	 – Regió 7: 5.686.
	 – Diari de : 5.523.
	 – Abc: 3.160.
	 – Diari de Terrassa: 2.779.
	 – La Mañana: 2.093.

›› �Nombre de lectors a Catalunya de la premsa 
generalista el maig de 2016, segons l’EGM 
(és significatiu que només La Vanguardia i 
El Periódico superin en lectors d’El Mundo 
Deportivo, que en té 296.000, i Sport, que en 
té 264.000):

	 – La Vanguardia: 622.000.
	 – El Periódico: 448.000.
	 – 20 Minutos (gratuït): 181.000.
	 – El Punt-Avui: 130.000.
	 – �El País: 118.000 (inclosos els lectors de les 

Balears).
	 – Ara: 104.000.
	 – Diari de Tarragona: 89.000.
	 – Segre: 86.000.
	 – �Diari MES (gratuït de les zones de 

Tarragona i l’Ebre): 42.000.
	 – Regió 7: 37.000.
	 – Diari de Girona: 33.000.
	 – El Mundo: 25.000.
	 – La Razón: 12.000.
	 – Abc: 9.000.

https://barcelonaencomu.cat/es/portada
https://barcelonaencomu.cat/es/portada
https://twitter.com/bcnencomu
https://www.facebook.com/barcelona.encomu
https://barcelonaencomu.cat/es/portada


10

Barcelona
En Comú

b
ar
ce

lo
na

en
co

m
u.
ca

t
@
b
cn

en
co

m
u

b
ar
ce

lo
na

en
co

m
u

Barcelona
En Comú

4.4. Publicacions temàtiques
›› �Nombre de lectors de publicacions 

temàtiques en català, segons l’EGM (finals de 
2014):

	 – �Sàpiens: 135.000.
	 – �Time Out: 57.000.
	 – �El temps. 33.000.
	 – �L’Avenç: 23.000.
	 – �Serra d’Or: 21.000.

›› �Nombre de lectors de publicacions setmanals 
en castellà a tot Espanya, segons l’EGM 
(finals de 2014):

	 – �Pronto: 561.000.
	 – �Hola: 382.000.
	 – �Muy interesante: 379.000.
	 – �Lecturas: 346.000.
	 – �Cuore: 158.000.
	 – �El Jueves: 131.000.
	 – �Semana: 116.000.

›› �No coneixem dades segmentades 
d’altres publicacions temàtiques, com 
les econòmiques, però algunes tenen 
una influència notable en els àmbits 
respectius (s’indica com a referència el 
nombre d’usuaris únic als portals web 
l’agost de 2016, segons Comscore). Entre 
les econòmiques, a més d’Alternativas 
económicas, destaquen:

	 – �El Economista: diari fundat per Carlos 
Salas (procedent d’El Mundo) el 2006. 
El 25% del capital pertany a la plantilla, 
formada per 130 persones. El director és 
Amador G. Ayora. Té 5.195.000 usuaris 
únics.

	 – �Expansión: diari que pertany a Unidad 
Editorial (El Mundo), fundat el 1985 i dirigit 
per Ana I. Pereda. Té 4.851.000 usuaris 
únics.

	 – �Cinco días: diari econòmic del grup Prisa 
(El País), fundat el 1978 i dirigit per Ricardo 
de Querol. Té 2.163.000 usuaris únics.

4.4. �Els diaris que llegeixen  
els comuns

Les dades del Baròmetre del CEO (estiu 
de 2016) relatives als diaris que llegeixen 

cooperativa del mateix nom que forma 
part del Grup Cultura (Ara Llibres, Sàpiens 
Publicacions, Batabat, Contrapunt i Nova 
2003).

	 – �L’Avenç: revista mensual en català fundada 
l’any 1977 especialitzada en temes 
d’història i cultura. Entre 2006 i 2012, el 
50% de l’empresa editora, del mateix nom, 
va pertànyer al Grup RBA. Des de 2013 
pertany a Núria Iceta i Josep M. Muñoz, 
que n’és el director. També edita la revista 
Els marges des de 2004.

	 – �El Triangle: setmanari en català 
d’informació política fundat (1990), editat i 
dirigit per Jaume Reixach, caracteritzat per 
les denúncies en solitari de la corrupció de 
l’etapa pujolista a Catalunya. Té una edició 
digital diària en català i castellà.

›› �Altres publicacions periòdiques espanyoles 
de política, ecologia, cultura, pensament i 
història, de difusió més reduïda:

	 – �Ayer (trimestral): revistaayer@ahistcon.org
	 – �El Ciervo (bimestral): redaccion@elciervo.es
	 – �Claves de la razón práctica (bimestral): 

bgonzalez@prisarevistas.com
	 – �Ecología política (semestral):  

secretariado@ecologiapolitica.info
	 – �El ecologista (trimestral):  

comunicacion@ecologistasenaccion.org
	 – �Historia social (cuatrimestral):  

fish@valencia.uned.es

›› �Nombre de lectors de publicacions 
periòdiques comarcals, segons l’EGM 
Baròmetre de Catalunya, a finals de 2014:

	 – �El 9 Nou: 85.000.
	 – �Diari de Vilanova: 33.000.
	 – �El 3 de Vuit: 23.000.
	 – �La Veu de l’Ebre: 22.000.
	 – �Setmanari de l’Alt Empordà: 14.000.
	 – �La comarca d’Olot: 11.000.

›› �Nombre de lectors de suplements dels diaris, 
segons l’EGM, el maig de 2016:

	 – �Magazine (La Vanguardia): 220.000.
	 – �Dominical (El Periódico): 138.000.
	 – �El País semanal (El País): 79.000.
	 – �Presència (El Punt-Avui) 35.000.

https://barcelonaencomu.cat/es/portada
https://barcelonaencomu.cat/es/portada
https://twitter.com/bcnencomu
https://www.facebook.com/barcelona.encomu
https://barcelonaencomu.cat/es/portada
mailto:revistaayer@ahistcon.org
mailto:bgonzalez@prisarevistas.com
mailto:secretariado@ecologiapolitica.info


11

Barcelona
En Comú

b
ar
ce

lo
na

en
co

m
u.
ca

t
@
b
cn

en
co

m
u

b
ar
ce

lo
na

en
co

m
u

Barcelona
En Comú

continguts entre homes i dones, especialment 
en l’àmbit dels esports (44,0% per 8,9%). 

Només un 20,8% dels teleespectadors o 
oients de ràdio utilitzen internet per comentar, 
interactuar o completar la informació sobre 
els programes. Les principals aplicacions que 
s’utilitzen són les xarxes socials i la missatgeria 
instantània. Encara és força reduït l’ús de les 
aplicacions pròpies dels programes amb els 
quals l’audiència interactua. Com més jove és 
el públic, més elevat és l’ús d’internet quan es 
mira la televisió o s’escolta la ràdio.

5.2. Els digitals d’àmbit espanyol
El creixement dels mitjans digitals és notable. 
A Espanya, se n’han fundat centenars els 
últims anys, sobretot per periodistes expulsats 
dels grans mitjans. La font principal han estat 
professionals d’El Mundo i de Público. 

›› �D’experiodistes i excol·laboradors d’El 
Mundo han sorgit, entre altres:

	 – �Estrella Digital: fundat per Pablo Sebastián 
el 1998, tanca el 2012 a causa de la baixa 
audiència. Actualment, la capçalera, 
recuperada per Reporter MIC SL, la dirigeix 
Joaquín Vidal, experiodista d’Interviú, que 
compta amb una plantilla de 12 persones. 

	 – �Libertad digital: fundat l’any 2000 per 
Federico Jiménez Losantos, té una 
vintena de redactors i un centenar de 
col·laboradors, entre ells Gabriel Albiac, 
Amando de Miguel, Pío Mora i César Vidal. 
El director és Raúl Vilas. L’any 2004, el PP 
hi va injectar 400.000 euros en diner negre, 
segons confessió de Luis Bárcenas.

	 – �El confidencial: diari conservador fundat 
el 2001 per Jesús Cacho, que va ser 
acomiadat deu anys després. Editat per 
Titania Compañía Editorial SL i dirigit per 
Nacho Cardero. Té més de 30 redactors. 
El director del Consell Editorial és José 
Antonio Zarzalejos, exdireector d’Abc.

	 – �Periodista digital: diari de Periodista 
Digital SL fundat el 2004 per Alfonso 
Rojo, periodista i tertulià paradigma del 
periodisme de claveguera, que dirigeix una 

els simpatitzants de CSQEP ens permeten 
acostar-nos a les preferències del conjunt 
dels comuns (el CEO es refereix només als 
partits o coalicions representats al Parlament 
de Catalunya): el 30,3% llegeixen El Periódico 
(el 17,1% en castellà i el 13,2% en català); el 
26,4%, El País, i el 24%, La Vanguardia (el 
14,7% en castellà i el 9,3% en català). De la 
resta dels mitjans, només superen el 3% el 
gratuït 20 Minutos (3,9%) i el Diari de Tarragona 
(3,1%). L’Ara i El Punt-Avui no arriben al 1% 
(0,8%).

5. Internet
5.1. El consum per internet
El 71,4% de la població catalana té, com a 
mínim, un ordinador a casa. Entre els que no 
tenen cap mena d’aparell informàtic són majoria 
els més grans de 65 anys (49,5%). Gairebé tots 
els internautes (91,6%) es connecten a internet 
cada dia una mitjana de 2 hores i 40 minuts.

›› �Evolució de les audiències d’internet a 
Espanya i a Catalunya (percentatge d’usuaris 
sobre el conjunt de la població):

	 – �L’any 2000: el 12,6% a Espanya i el 18,6% 
a Catalunya.

	 – �L’any 2010: el 53,0% a Espanya i el 
59%,4% a Cataluya.

	 – �L’any 2016: el 77,4 a Espanya i el 79,7% a 
Catalunya.

Gairebé un de cada dos residents a Catalunya 
(46,7%) consumeix continguts audiovisuals 
per internet. Les principals aplicacions que fan 
servir són les plataformes de vídeo i la televisió 
a la carta o en directe. La població més jove i 
amb més estudis en fa un consum més elevat. 
Entre els internautes, el 76,6% accedeix 
habitualment a continguts audiovisuals. 
Aquesta xifra és superior al 90% entre les 
franges d’edat més joves. Els gèneres més 
consumits són informació (50,2%), música 
(42%), humor i entreteniment (33,9%) i ficció 
(32,6), segons dades de juliol del 2016. Es dóna 
força diferència en els hàbits de consum de 

https://barcelonaencomu.cat/es/portada
https://barcelonaencomu.cat/es/portada
https://twitter.com/bcnencomu
https://www.facebook.com/barcelona.encomu
https://barcelonaencomu.cat/es/portada


12

Barcelona
En Comú

b
ar
ce

lo
na

en
co

m
u.
ca

t
@
b
cn

en
co

m
u

b
ar
ce

lo
na

en
co

m
u

Barcelona
En Comú

›› �De les cendres del diari en paper Público, 
tancat el 2012 per Display Connectors 
(propietat de Jaume Roures, Taho Benet i Ton 
Cases), han sorgit quatre digitals més, tots 
ells d’esquerres:

	 – �Público: diari digital generalista de 
Dispaly Connectors, referent de l’esquerra 
transformadora. Dirigit per Ana Pardo 
de Vega, té 35 redactors i decenes de 
col·laboradors, entre ells Pablo Iglesias, 
Juan Carlos Monedero i Alberto Garzón. Té 
més d’un milió de seguidors a Facebook i 
700.000 a Twitter, i un canal d’streaming, 
Público TV, que emet La Tuerka. Acull els 
continguts digitals de les revistes CTXT 
i Panenka, aquesta última de temàtica 
esportiva.

	 – �La marea: diari editat per la cooperativa 
Mas Público, formada per treballadors i 
lectors de Público, el 2012, quan Roures 
va tancar l’edició en paper. Edita una 
revista mensual en paper que té 3.324 
subscriptors. Magda Bandera dirigeix una 
redacció de mitja dotzena de periodistes i 
desenes de col·laboradors.

	 – �Infolibre: diari de pagament fundat el 2013 
per l’últim director de l’edició de Público 
en paper, Jesús Maraña, i part del seu 
equip. El director és Manuel Rico. El capital 
l’aporten els fundadors, els socis, el digital 
francès Mediapart, l’editorial Edhasa i la 
Sociedad de Amigos, a la qual pertanyen, 
entre altres, Luis García Montero, Emilio 
Lledó, Fernando León de Aranoa, El Gran 
Wyoming, Almudena Grandes, Joaquín 
Sabina, Pedro Almodóvar i Baltasar 
Garzón. L’empresa, Ediciones Prensa Libre 
SL, edita en paper la revista mensual Tinta 
libre.

	 – �El diario: diari generalista centrat en la 
política i l’economia fundat el 2012 i dirigit 
per Ignacio Escolar. Més del 70% del 
capital de l’empresa, Diario de Prensa 
Digital SL presidida per Jose Sanclemente, 
està en mans de la redacció, formada 
per prop de 50 persones. Té redaccions 
associades a la majoria de autonomies. 
La redacció associada a Catalunya és 
Catalunya Plural, dirigida per Josep 

plantilla d’una dotzena de persones.
	 – �Infolatam: fundat per Consuelo Álvarez de 

Toledo el 2006, se centra en la informació 
d’Amèrica Llatina.

	 – �El imparcial: diari “liberal i independent” 
fundat l’any 2008 per Luis María Ansón, 
que és president de l’Editorial Imparcial de 
Occidente SA. El director, Joaquín Vila, té 
a les seves ordres una plantilla d’uns 20 
periodistes.

	 – �República: fundat el 2010 per Pablo 
Sebastián, que és l’editor d’aquest diari 
“de centre reformista” dirigit per Pilar 
Gasset. Té una redacció petita i una nòmina 
gran de col·laboradors, entre ells José 
Oneto, Manuel Martín Ferran, Josep Borrell, 
Ramón Tamames, Jaime Peñafiel, Luis 
Racionero e Inocencio Arias.

	 – �Vozpópuli: fundat el 2011 per Jesús Cacho, 
un cop acomiadat d’El Confidencial. Editat 
per Vozpópuli Digital SL i dirigit per Miguel 
Alba, el diari, generalista i “liberal”, té una 
plantilla de 25 treballadors. El 2014 va tenir 
beneficis per primera vegada i el 2015 va 
declarar una xifra de negoci d’1,9 milions 
d’euros. 

	 – �El Español: fundat i dirigit per Pedro 
J. Ramírez, el 2015, després que fos 
acomiadat d’El Mundo. L’empresa editora, 
Nohacefaltapapel SA, fundada per una 
filla de Ramírez, té un capital social de 
17 milions d’euros. La plantilla és d’una 
vintena de professionals.

	 – �OK Diario: diari generalista fundat el 
2015 per Eduardo Inda, tertulià de La 
Sexta i exdirector d’El Mundo a les 
Balears i del diari Marca. Té una plantilla 
de 40 persones, 30 d’elles periodistes. 
Periodisme de claveguera.  

	 – �El independiente: diari generalista “liberal” 
fundat per Casimiro García-Abadillo, 
exdirector d’El Mundo, i Victoria Prego, 
el juny de 2016. El 51% de les accions de 
l’empresa editora, El Independiente SL, 
pertanyen als periodistes, una quarentena, 
i als promotors. Se centra en la informació 
política i econòmica.

https://barcelonaencomu.cat/es/portada
https://barcelonaencomu.cat/es/portada
https://twitter.com/bcnencomu
https://www.facebook.com/barcelona.encomu
https://barcelonaencomu.cat/es/portada


13

Barcelona
En Comú

b
ar
ce

lo
na

en
co

m
u.
ca

t
@
b
cn

en
co

m
u

b
ar
ce

lo
na

en
co

m
u

Barcelona
En Comú

	 – �Cuarto poder: diari digital de blogs editat 
per periodistes progressistes des de 2011. 
L’agost de 2016 tenia 37 socis. Publica cinc 
o sis històries diàries. El dirigeix Francisco 
Frechoso.

	 – �Esdiario: diari nascut el 2015 d’El Semanal 
digital, fundat, editat i dirigit per Antonio 
Martín Beaumont, periodista i escriptor 
vinculat al PP. Té 20 redactors.

	 – �Iniciativa Debate: publicació digital 
d’esquerres fundada per Paco Bello, 
cofundador d’Iniciativa legislativa 
Ciudadana. Té més de 1.200 subscriptors. 

	 – �Bez: digital gratuït generalista “líquid i en 
construcció”, fundat el 2015, que publica 
sis històries al dia. Formen la redacció 
25 persones, sota la direcció de Braulio 
Calleja i Juan M. Zafra.

	 – �Diario 16 Digital: fundat l’estiu de 2016 per 
Manuel Domínguez Morero (Multimedia 
Ediciones Globales SL) i dirigit per Cristina 
Fallarás, que ha legat el febrer de 2017 en 
protesta per les “condicions innaceptables” 
en què tant ella com els 15 redactors 
havien de fer la feina.

	 – �Diariocritico: diari digital del Grupo 
DC, editat per Constantino Mediavilla 
(Ociocrítico SL) i dirigit per Pedro M. Beleña 
i Fernando Jáuregui, amb mitja dotzena de 
redactors.

›› �Altres digitals o webs progressistes 
d’informació política o cultural, de diferents 
característiques i models i penetració menor:

	 – Rebelión: http://rebelion.org/
	 – Sin Permiso: http://www.sinpermiso.info/
	 – Viento Sur: http://www.vientosur.info/
	 – Attac: http://www.attac.es/
	 – Insurgente: http://www.insurgente.org/
	 – La haine: http://lahaine.org/
	 – �Eco Republicano:  

http://www.ecorepublicano.es/
	 – Aporrea: http://www.aporrea.org/
	 – �Andaluces Diario:  

http://www.andalucesdiario.es/
	 – �Diario del aire:  

http://www.diariodelaire.com/
	 – �Nodo 50: http://info.nodo50.org/
	 – �Kaos en la Red:  

Carles Rius. Edita una revista monogràfica 
trimestral en paper, Cuadernos, que es 
reparteix entre els socis, més de 10.000.

›› �De Público han sorgit també publicacions 
digitals especialitzades, com la web de 
notícies cientifiques Materia, fundada el 2012 
i formada per un equip de sis periodistes 
dirigits per Patricia Fernández de Lis.

 ›› �Altres digitals d’informació i anàlisi política 
o econòmica de diferents orientacions i 
penetració significativa:

	 – �El confidencial digital: fundat el  2001, 
és l’únic diari digital que només publica 
notícies pròpies. Editat per El Confidencial 
Digital SL. Javier Fumero dirigeix una 
trentena de periodistes.

	 – �Crònica global: diari de 17 redactors, 
fundat i dirigit des de 2013 per Xavier 
Salvador, procedent d’El Periódico, 
d’orientació centrista i unionista. Té un 
acord amb El Español: cada mitjà és soci 
minoritari de l’altre, intercanvien informació 
i el tràfic de les dues capçaleres s’agrega 
als sistemes de mesura d’usuaris.

	 – �CTXT: revista d’anàlisi i pensament 
fundada el 2015 per 14 periodistes 
progressistes procedents d’El País, El 
Mundo i altres mitjans, i dirigida per 
Miguel Mora. El president d’honor és 
Noam Chomsky. Es financia sobretot per 
subscripcions (6 euros mensuals) i pel 
capital (190.000 euros) aportat pels 55 
socis. Té un acord de cessió de tràfic amb 
Público.

	 – �El Plural: diari fundat i dirigit pel periodista 
Enric Sopena, que n’és el propietari. 
Socialista. Té molts col·laboradors 
compartits amb un altre digital socialista, 
Diario progresista. 

	 – �Diagonal: periòdic quinzenal nascut el 
2005 i dirigit per un col·lectiu assembleari 
(“activistes de la comunicació”) com a 
“eina de transformació”. El mantenen 
els subscriptors. Des de finals del 2016 
construeix, juntament amb 20 mitjans 
més, un “mitjà descentralitzat i horitzontal 
finançat per la gent”.

https://barcelonaencomu.cat/es/portada
https://barcelonaencomu.cat/es/portada
https://twitter.com/bcnencomu
https://www.facebook.com/barcelona.encomu
https://barcelonaencomu.cat/es/portada
http://rebelion.org/
http://www.sinpermiso.info/
http://www.vientosur.info/
http://www.attac.es/
http://www.insurgente.org/
http://lahaine.org/
http://www.ecorepublicano.es/
http://www.aporrea.org/
http://www.andalucesdiario.es/
http://www.diariodelaire.com/
http://info.nodo50.org/


14

Barcelona
En Comú

b
ar
ce

lo
na

en
co

m
u.
ca

t
@
b
cn

en
co

m
u

b
ar
ce

lo
na

en
co

m
u

Barcelona
En Comú

controlats per l’EGM el maig de 2016 a tot 
Espanya:

	 – �El País: 4.817.000.
	 – �Antena 3: 2.390.000.
	 – �RTVE: 1.769.000.
	 – �La Sexta: 1.733.000.
	 – �Abc: 1.611.000.
	 – �20 Minutos: 1.565.000.
	 – �La Vanguardia: 1.444.000.
	 – �El Periódico: 1.012.000.
	 – �La Razón: 986.000.
	 – �Onda Cero: 478.000.

›› �Relació de visitants únics i nombre de visites 
(entre parèntesi) dels mitjans controlats per 
l’OJD, l’agost de 2016, a tot Espanya:

	 – �El Economista: 10.659.602 (19.451.487).
	 – �Público: 10.172.541 (19.483.893). 
	 – �El Español: 7.719.373 (15.330.039).
	 – �El Diario: 6.114.521 (14.282.791). 
	 – �Infolibre: 808.818 (1.963.327). 

5.4. Els digitals independentistes
L’independentisme alimenta cinc digitals 
d’audiència moderada i irregular i situacions 
financeres precàries que pugnen per un espai 
relativament reduït, sovint de manera poc 
amable. El més recent, El Nacional, fundat per 
José Antich, ha fet darrerament, amb l’ajut 
de David Madí, intents de fusió que fins ara 
han resultats infructuosos. El més solvent 
empresarialment i periodísticament dels cinc 
mitjans és Nació Digital. La feblesa empresarial 
de tots ells i les peculiaritats del procés 
auguren canvis a curt termini.

›› �Les dades bàsiques dels digitals 
independentistes:

	 – �Vilaweb: fundat el 1995 per Vicent Partal, 
periodista (encara n’és el director). És 
el degà dels digitals catalans. Editat 
per Partal, Maresma i Associats, SL. 
Facturació: 1,2 milions l’any 2013 i 1,3 
milions l’any 2014, amb uns beneficis bruts 
de 92.000 i 120.000, respectivament. L’any 
2014 va tancar l’exercici amb un actiu de 
2,2 milions i un passiu d’1,9. Patrimoni 
net: 300.000 euros. Treballadors: 15. Línia 

http://www.kaosenlared.net/
	 – �Red Voltaire: http://www.voltairenet.org/
	 – �Periodismo Humano:  

http://periodismohumano.com/
	 – �Yo me tiro al monte:  

http://www.yometiroalmonte.es/
	 – �El Ventano: http://elventano.es/
	 – �Ajintem: http://portal.ajintem.com/
	 – �La Mancha obrera:  

http://lamanchaobrera.es/
	 – �Economía ciudadana:  

http://economia-ciudadana.blogspot.com/
	 – �Crónica Popular:  

http://www.cronicapopular.es/
	 – �Econonuestra: http://econonuestra.org/
	 – �Weblog:  

http://www.weblogssl.com/medios/
	 – �Nueva Tribuna:  

http://www.nuevatribuna.es/
	 – �Canarias Semanal:  

http://canarias-semanal.org/

5.3. Les audiències
Les audiències difereixen segons qui en fa 
la medició. Les més acurades són les de 
l’EGM i les de l’OJD Interactiva, però no tots 
els mitjans hi estan inclosos i hi ha dades no 
coincidents entre les de l’EGM i l’OJD i les de 
Comscore, que les empreses de l’Ibex i moltes 
administracions utilitzen com a referència. 
L’EGM i Comscore tenen previst fusionar les 
seves dades.

Un problema inèdit: la compra de tràfic de robots 
per augmentar artificialment les audiències, una 
pràctica molt estesa entre els tabloides britànics 
i que a Espanya comença a produir-se: els casos 
més escandalosos són el d’OK Diario (Eduardo 
Inda), que va augmentar la penetració un 900% 
en només quatre mesos (octubre de 2015-gener 
de 2016), i el de Periodista digital (Alfonso 
Rojo), que, segons Comscore, va passar entre 
el juny i el juliol de 2016 de 2,8 milions d’usuaris 
únics a 275.000. La Federació Internacional 
d’Anunciants considera que entre el 10% i el 
30% dels anuncis on line no els veuen humans, 
sinó robots. 
›› �Relació de visitants únics per mitjans 

https://barcelonaencomu.cat/es/portada
https://barcelonaencomu.cat/es/portada
https://twitter.com/bcnencomu
https://www.facebook.com/barcelona.encomu
https://barcelonaencomu.cat/es/portada
http://www.kaosenlared.net/
http://www.voltairenet.org/
http://periodismohumano.com/
http://www.yometiroalmonte.es/
http://elventano.es/
http://portal.ajintem.com/
http://lamanchaobrera.es/
http://economia-ciudadana.blogspot.com/
http://www.cronicapopular.es/
http://econonuestra.org/
http://www.weblogssl.com/medios/
http://www.nuevatribuna.es/
http://canarias-semanal.org/


15

Barcelona
En Comú

b
ar
ce

lo
na

en
co

m
u.
ca

t
@
b
cn

en
co

m
u

b
ar
ce

lo
na

en
co

m
u

Barcelona
En Comú

Global, SL, controlada per l’exdiputat 
republicà al Congrès (2004-2008) Joan 
Puig. L’any 2010 (l’últim de què tenim 
dades) va facturar 230.000 euros, amb un 
resultat negatiu de 1.000. Tenia un actiu de 
146.000 euros, un passiu de 140.000 i un 
patrimoni net de 6.000. Treballadors: 7. Els 
anys 2008 i 2009, el director va ser Oriol 
Junqueras.

	 – �El Nacional: fundat el setembre de 2015 per 
José Antich, exdirector de La Vanguardia. 
Empresa: Grup Les Notícies de Catalunya, 
propietat del mateix Antich, ben relacionat 
amb CiU i ara amb el PDeCat. Treballadors: 
35. No hi ha dades econòmiques.

›› �Audiència dels digitals independentistes 
(navegadors únics i, entre parèntesi, nombre 
de visites, segons l’OJD, l’octubre de 2016):

	 – �Nació Digital: 2.888.609 (7.064.923).
	 – �El Món: 1.488.517 (5.126.141).
	 – �Vilaweb: 1.234.349 (3.449.673).
	 – �El Nacional: 824.469 (1.916.202).
	 – �Directe: 659.322 (1.128.839). 

5.5. Altres digitals d’àmbit català
Entre els digitals d’àmbit català també s’han de 
destacar:
›› �Crític: digital especialitzat en periodisme 

d’investigació. Publica un reportatge 
setmanal i textos diaris d’anàlisi, opinió 
i entrevistes als quals s’accedeix per 
subscripció. Editat per una cooperativa 
sota la responsabilitat de Roger Palà i Sergi 
Picazo. Té desenes de col·laboradors de 
l’àmbit de l’esquerra.

›› �E-notícies: diari fundat el 2000 per Eloi Martín 
(editor) i Xavier Rius (director, exredactor de 
La Vanguardia i El Mundo). Té cinc redactors. 
L’empresa editora és EDR Interactiva SL. 
L’estiu del 2016 tenia 140.000 usuaris únics. 
Molt crític amb els gestors del procés i amb 
la CCMA.

›› �Catalunya plural: diari digital sense ànim de 
lucre editat per la Fundació Catalunya Plural, 

editorial: proper a la CUP. És el digital que 
més subvencions ha rebut de la Generalitat 
les dues últimes dècades. Només el 2015 
va rebre 180.000 en publicitat i 137.000 en 
subvencions. De l’Ajuntament de BCN va 
rebre publicitat per valor de 24.027.

	 – �Nació Digital: fundat el 1995, poc després 
de Vilaweb, per Miquel Macià, periodista 
i empresari de Vic, a partir d’una xarxa 
de digitals locals. Empresa: Serveis de 
Comunicació Global Aquitània, SL, que 
controla Macià. El 2014 va facturar 556.000 
euros i va tenir un benefici declarat de 
18.000 euros, 4 menys que el 2013. El 
2014 tenia un actiu de 483.000 euros i 
un passiu de 200.000 (l’any 2011 era de 
335.000). Patrimoni net: 283.000 euros. 
Treballadors: 19.  Línea editorial: proper a 
ERC. La incorporació (setembre del 2016) 
de tot l’equip de Política del diari Ara li 
dóna una orientació més plural dins de 
l’independentisme, amb l’inclusió de l’espai 
dels comuns, i reforça la seva condició de 
digital independentista de referència. Molt 
subvencionat per la Generalitat: 355.000 
euros el 2015 (150.000 en publicitat i 205.000 
en subvencions directes). De l’Ajuntament 
va rebre 24.027 euros de publicitat.

	 – �El Món: fundat el 2006 com a El Singular 
Digital, de la mà de l’Editora Singular 
Digital 2GR, SL, controlada per l’empresari 
convergent de Sant Cugat del Vallès 
Ramon Grau Soldevila, editor del gratuït 
Tot Sant Cugat i president de l’Associació 
de Mitjans d’Informació y Comunicació 
(AMIC). El setembre de 2015, va canviar 
de nom. El 2014 va facturar 259.000 euros 
i va tenir un benefici de 56.000. Va tancar 
l’exercici amb un actiu de 446.000 euros, 
uns deutes de 180.000 i un patrimoni 
net de 266.000. Treballadors: 10. El 
director és Salvador Cot, procedent de 
Nació Digital, vinculat a CDC, tot i que 
darrerement intenta obrir-se a l’esquerra 
independentista. El 2015 va rebre de la 
Generalitat 100.000 euros en publicitat i 
40.600 en subvencions.

	 – �Directe: fundat el 2007 per persones 
vinculades a ERC. Empresa: Catmedia 

https://barcelonaencomu.cat/es/portada
https://barcelonaencomu.cat/es/portada
https://twitter.com/bcnencomu
https://www.facebook.com/barcelona.encomu
https://barcelonaencomu.cat/es/portada


16

Barcelona
En Comú

b
ar
ce

lo
na

en
co

m
u.
ca

t
@
b
cn

en
co

m
u

b
ar
ce

lo
na

en
co

m
u

Barcelona
En Comú

cultura, etcètera. Els mitjans ignoren una part de 
la realitat. I alhora dediquen notables esforços 
a informacions irrelevants amb l’esperança que 
esdevinguin tendència. “Yo amo los zapatos” té 
40 milions de seguidors. Cada cop hi ha menys 
diferència entre notícies, entreteniments i banners 
i altres reclams publicitaris.

Això passa en una xarxa saturada en què 
la distribució no depèn del periodista ni del 
mitjà, sinó de tercers, com Google i Facebook. 
Una notícia falsa o mal documentada, un text 
copiat, una informació no contrastada, una 
mentida poden reproduir-se ad nauseam a 
Google i a les xarxes socials. Cada minut, els 
lectors envien a les xarxes 300.000 tuits, 15 
milions d’SMS, gairebé 2,5 milions de gigabites 
d’informació a Facebook –que fan servir 1.700 
milions de persones– i 300.000 hores de vídeos 
a Youtube. El món del periodisme s’ha encongit. 
Se l’han menjat les xarxes. Hem passat de 
l’època dels fets a l’època de les dades. La 
recerca i comprobació dels fets era cosa dels 
periodistes, l’análisi de les dades és cosa dels 
algoritmes de Google i de les xarxes.

Vivim una transició vertiginosa de la pàgina 
impresa a la jungla digital. La pàgina impresa 
anunciava veritats que els lectors consideraven 
irrefutables, si més no fins que eren matisades 
o corregides per altres pàgines impreses. 
A la jungla digital es barregen els fets i els 
rumors, les veritats i les mentides, la violència 
i la generositat, els millors sentiments i els 
pitjors, la gent informada i la desinformada. 
Les víctimes d’aquesta batalla desigual són la 
veracitat de les informacions i la credibilitat dels 
informadors. Els ciutadans desconfien d’allò 
que els mitjans presenten com a fets veritables, 
sobretot si són incòmodes o no encaixen amb 
les seves percepcions de la realitat. La veritat 
és allò que les persones perceben com a 
veritable. Els rumors i les informacions falses 
es llegeixen tan o més que els fets verificats, 
perquè subverteixen la realitat i connecten amb 
les emocions que necessitem compartir.
El procés de creació d’un rumor funciona en 
cascada. Primer, un grup de persones fan 
córrer una informació que s’adiu amb la seva 

creada per professionals de la comunicació i 
intel·lectuals progressistes, dirigit per Josep 
Carles Rius i associat a Diario.es. La mateixa 
fundació, nascuda el 2013, edita tres digitals 
més, que compten amb consells assessors 
formats per experts:

	 – �El diari de la sanitat, coordinat per Blanca 
Blay i Queralp Mariné.

	 – �El diari de l’educació, coordinat per Joao 
Franca i Pau Rodríguez.

	 – �El diari del Treball, coordinat per Tomeu 
Ferrer.

›› �Catorze: magazine cultural (“plataforma 
de creació”) editat i dirigit per Eva Piquer, 
fundat el 2014, que forma part del Grup Nació 
Digital. Té més de 300.000 usuaris únics. Hi 
col·laboren, entre altres, les escriptores Lolita 
Bosch, Care Santos i Míriam Cano.

5.6. La informació a les xarxes
La premsa digital no té límits de pàgines, els 
continguts poden ser infinits, però es publiquen 
de manera indiscriminada: al costat d’una 
exclusiva que ha costat mesos de trobar hi 
pot haver una notícia irrelevant copiada en un 
minut d’un teletip. Pels grans mitjans, el que 
compta és la pàgina vista: la dictadura del clic. 
El valor de la publicitat el determina el volum de 
tràfic: com més tràfic, més publicitat i, per tant, 
més ingressos. El que val no és què preocupa 
l’audiència (cosa que amb la tecnologia actual es 
pot saber), sinó el nombre de clics. I els guanys 
dels clics se’ls emporten les xarxes: mentre els 
grups de comunicació, tot i l’augment dels clics, 
perden diners, Facebook els guanya a cabassos: 
1.340 milions d’euros l’any 2015.

Els periodistes són presoners de les rutines que 
els marquen les empreses, que consideren que 
la mesura del valor de la feina periodística no és 
la veritat ni la qualitat, sinó la viralitat. Per la seva 
dependència del poder, molts dels grans mitjans 
consideren poc serioses les notícies que no fan 
referència a la política i a l’economia, i desprecien 
informacions que, tractades seriosament, 
contribuirien a millorar la vida dels ciutadanas, 
com les relatives a la salut, el medi ambient, la 

https://barcelonaencomu.cat/es/portada
https://barcelonaencomu.cat/es/portada
https://twitter.com/bcnencomu
https://www.facebook.com/barcelona.encomu
https://barcelonaencomu.cat/es/portada


17

Barcelona
En Comú

b
ar
ce

lo
na

en
co

m
u.
ca

t
@
b
cn

en
co

m
u

b
ar
ce

lo
na

en
co

m
u

Barcelona
En Comú

Report, el 56% dels internautes prefereixen les 
notícies que els recomana un algoritme (segons 
les informacions consumides prèviament) que les 
que els subministren els periodistes. Gràcies a les 
cookies i als agregadors intel·ligents (Menéame, 
Pulse, Get Pocket, Flipboard...), els algoritmes 
coneixen quines pàgines visitem i quins articles 
ens interessen i, d’acord amb els nostres hàbits, 
ens recomanen els continguts que ens convé 
llegir. I gràcies als filtres d’algoritmes secrets, les 
empreses propietàries de les xarxes socials tenen 
una gran capacitat per determinar què ens convé 
i què no ens convé llegir. 

És una concentració de poder extraordinària 
i extraordinàriament perillosa per al futur de 
la humanitat. El vell somni d’una xarxa oberta 
amb un teixit d’informació descentralitzada 
i enriquida per multitud d’enlaços igualment 
oberts ha mort a les portes de les muralles de 
Facebook i altres xarxes socials.

6. Les agències

Els mitjans catalans reben informacions de tres 
agències de premsa, una de pròpia, l’Agència 
Catalana de Notícies (ACN), i dues d’àmbit 
estatal amb delegacions a Catalunya i serveis 
en català (EFE i Europa Press), que serveixen 
informació en els diferents formats (de fet, són 

manera de pensar o amb els seus prejudicis. 
Després, unes altres persones renuncien al 
seus propis criteris i la fan seva: no importa si la 
informació està fonamentada; el que importa és 
no quedar-se fora del grup dominant de l’entorn 
que ha difós el rumor. El cicle es repeteix i 
Facebook, Twitter i les xarxes fan d’efecte 
multiplicador. La veracitat del rumor depèn de 
si el públic se’l creu o no se’l creu. És a dir, la 
veritat o la falsedat és cosa dels lectors, no 
dels periodistes. No hi fa res si les històries que 
s’expliquen no són reals. El que és important és 
el clic, el clickbait, l’esquer de clics (*).

Avui, els únics lectors fidels dels periodistes 
són els motors de recerca, i els caps de les 
redaccions, els algoritmes que busquen 
optimitzar la publicació de continguts a les 
xarxes. Filtres bombolla com els que utilitzen 
Google o Facebook estan dissenyats per 
reforçar visions coincidents entre els usuaris. És 
significatiu que una mateixa recerca feta a Google 
per persones diferents doni resultats també 
diferents, segons el que revelen els historials de 
les recerques anteriors d’aquestes persones. 

Els algoritmes no primen les visions 
compensatòries d’un fet, sinó les convalidants 
(o autovalidants). Estan dissenyats per mostrar 
el que cadascun dels usuaris i les persones del 
seu entorn volen veure. Segons el Digital News 

(*) Un exemple de notícia falsa. Setembre 2015. El Daily Mail informava que David Cameron habia participat en una orgia 

d’una societat secreta en què havia comés “un acte obscé amb el cap d’un porc mort”. La font: un parlamentari anònim 

que havia vist la foto. La notícia la van reproduir decenes de mitjans i es va repetir en milions de tuits i publicacions 

de Facebook. Després de 24 hores de diversió a les xarxes, la periodista autora de la informació, Isabel Oakeshott, 

va confessar per televisió que no en tenia proves i que, per tant, no podia estar segura que fos certa: “Vam publicar la 

informació de la font –va dir–, però no dèiem que fos certa. Tot depèn de si la gent se la creu o no”.   

Un altre exemple. Una investigació de BuzzFeed sobre la campanya electorals dels Estats Units ha demostrat que el 

20% i el 38% de les informacions publicades, respectivament, a les principals webs demòcrates i republicans eren 

falses. Moltes d’elles es van difondre massivament per les xarxes, especialment per Facebook, que és la primera font de 

notícies per 44% dels nord-americans, segons el Pew Research Center. Algunes notícies falses virals van contribuir a la 

victòria de Trump, per exemple: “El papa Frances dóna suport a Trum”, “Els Clinton s’han gastat 200 milions de dòlars 

en la compra d’una casa a les Maldives” i “La Fundació Clinton va comprar il·legalment armes per valor de 137 milions 

de dòlars”.   

Però no cal anar al Regne Unit ni als Estats Units per trobar exemples d’informacions falses, moltes vegades 

desmentides (fins i tot pels jutges), que corren per les xarxes. És el cas de les mentides d’OK Diario i El Mundo sobre el 

finançament de Podemos, i del diari d’Unidad Editorial –que té una llarga tradició en la difusió de falsedats– sobre els 

comptes suïssos de Xavier Trias.

https://barcelonaencomu.cat/es/portada
https://barcelonaencomu.cat/es/portada
https://twitter.com/bcnencomu
https://www.facebook.com/barcelona.encomu
https://barcelonaencomu.cat/es/portada


18

Barcelona
En Comú

b
ar
ce

lo
na

en
co

m
u.
ca

t
@
b
cn

en
co

m
u

b
ar
ce

lo
na

en
co

m
u

Barcelona
En Comú

patriarca del Grupo Godó –La Vanguardia, 
RAC-1, 8-TV– és vicepresident de La Caixa. 
Unidad Editorial –El Mundo, Expansión, 
Marca– es propietat del grup italià RCS, que 
està en mans dels bancs italians Mediobanca 
i Intesa Sanpaolo. La família Lara, accionista 
de referència del Banc Sabadell, controla 
Atresmedia –La Sexta, Antena-3– i La Razón i té 
accions d’El Periódico.

Abans del 2010, la banca tenia una gran 
influència sobre els mitjans gràcies als crèdits 
i la publicitat, però des d’aleshores n’ha 
assumit el control directe. Les grans inversions 
originàries de la bombolla periodística en una 
època de grans beneficis van deixar els grups 
amb deutes inassumibles i crèdits impagats –el 
Grup Prisa va arribar a tenir un deute de 5.000 
milios d’euros–, de manera que les entitats 
financeres es van convertir en accionistes 
de referencia de gairebé tots els grups: en el 
cas de Prisa, Santander, Caixabank i HSBC 
van acceptar el 2012 canviar part del deute 
per accions i es van quedar el 25% de la 
companyia.

Els tentacles de la banca arriben a tots els 
grans mitjans, inclosos els que no tenen 
representants de les entitats financeres als 
consells d’administració. Tots viuen de la 
publicitat de les grans empreses –El Corte 
Inglés, Telefónica, Repsol, Gas Natural, Abertis, 
Agbar...–, en què els bancs son accionistes.

Amb estructures empresarials i models de 
negoci obsolets, i en mans de la banca i de 
les empreses de l’Ibex, els grans grups viuen 
una crisi paral·lela a la del règim del 78. Per 
exemple, Prisa, tot i vendre’s una part del seus 
actius –Cuatro, Sogecable, etc.— i haver-se 
desfet pràcticament de la meitat de la plantilla, 
acumula (2016) un deute de 3.000 milions 
d’euros.

Les perspectives són dolentes. Els ingresos 
per venda d’exemplars han caigut els últims 
cinc anys entre el 33% (Vocento) i el 45% 
(Prisa i Unidad Editorial). Entre 2010 i 2015 els 
ingressos per publicitat ho han fet més del 35%, 

multimedia: text, àudio, foto i vídeo) als clients 
que paguen pels seus serveis.

›› �EFE: fundada el 1939, és la quarta del món. 
És una societat anònima de la qual l’Estat 
és el principal accionista. Té 60 delegacions 
internacionals i 3.000 periodistes, que 
treballen a 120 països per a 3.000 clients. Té 
delegacions a les comunitats autònomes La 
delegació de Catalunya, que compta amb 60 
treballadors, la dirigeix Leandro Lamor. Té un 
servei en català des de fa 20 anys.

›› �Europa Press: fundada el 1957 per la 
família Luca de Tena (diari Abc) i un grup 
d’intel·lectuals. L’agència sempre ha estat 
en mans privades i vinculada a l’Opus Dei. 
Publica unes 3.000 informacions diaries 
i té un miler de clients i 400 empleats. Va 
ser la primera en tenir un servei en català. 
La delegació catalana, dirigida per Anna 
Cristeto, té una cinquantena de treballadors.

›› �ACN: fundada el 1999 per diputacions, 
consells comarcals i ajuntaments vinculats 
a CDC que van fer-ne director Carles 
Puigdemunt (1999-2002). Actualment és 
propietat d’Intracatalònia SA, societat de 
capital públic de la Generalitat (el 70%) i 
la CCMA (el 30%). Té delegacions al País 
Valencià, Madrid, Brussel·les i Londres. 
Víctima de les retallades (de 600.000 euros 
el 2013), ha passat de 61 empleats a una 
cinquantena. Té uns 300 abonats. El director 
és Marc Colomer.

7. La propietat dels mitjans

Els grans mitjans privats estan en mans de la 
banca, i els públics, de les administracions 
que els controlen. El Grupo Prisa –El País, 
SER, Cinco días–, el hòlding periodístic de 
referència a Espanya, té com accionistes des 
de Caixabanck i Banco Santander fins a actors 
de la City com HSBC i Amber Capital. Vocento, 
el grup que edita Abc, l’ha presidit fins el 2015 
Rodrigo Echenique, vicepresident del banc 
i marmessor d’Emilio Botín. Javier de Godó, 

https://barcelonaencomu.cat/es/portada
https://barcelonaencomu.cat/es/portada
https://twitter.com/bcnencomu
https://www.facebook.com/barcelona.encomu
https://barcelonaencomu.cat/es/portada


19

Barcelona
En Comú

b
ar
ce

lo
na

en
co

m
u.
ca

t
@
b
cn

en
co

m
u

b
ar
ce

lo
na

en
co

m
u

Barcelona
En Comú

diaris Clarín i La Nación, controla el 90% del 
paper per a diaris i revistes de l’Argentina. El 
grup té una petita participació a Mediaset.

A mitjans del 2016 les accions es repartein 
així: Amber Capital (fons voltor nord-americà), 
el 19,2%; la familia Polanco, el 17% a través 
de diferents societats; Ghanim Al Hodaifi Al 
Kuwari (milionari de Qatar), el 8%; Telefónica, 
el 13%; HSBC Holdings (la filial suïssa del 
qual ha estat acusada el 2014 per la fiscalia 
de Brussel·les de frau fiscal, de blanqueig 
i de constituir una organització criminal), el 
9,6%; Roberto Alcántara (empresari mexicà 
del petroli i  el transport), el 9%; La Caixa, el 
9%, i Banco Santander, el 4,6%. També tenen 
accions fons de capital risc com el de Nicolas 
Berggruen (amb seu al paradís fiscal de les 
Illes Verges Britàniques) i el nord-americà Silver 
Point Capital LP (especialitzat en inversions a 
empreses en situació de risc). Altres entitats 
bancàries amb accions són el Deutsche Bank, 
la Societé Générale, la Unió de Bancs Suïssos, 
el nordamericà Morgan-Stanley i l’andorrà 
Andbank. Prisa té un centenar d’accionistes, 
una atomització que ha permés fins ara a Juan 
Luis Cebrián mantenir el control de la gestió. 

›› �Mediaset España
Té els canals de TV Telecinco, Cuatro, Factoría 
de Ficción, Boing, Divinity, Energy, Telecinco 
HD, Cuatro HD i Be Mad TV. El grup 
Mediaset també és propietari de l’agència 
de notícies Atlas, de la companyia gestora 
de publicitat Publiespaña i de la productora 
audiovisual Telecinco Cinema. Des del maig de 
2015 té el 40% de la tele catalana 8-TV. 

El principal accionista és Fininvest, el grup 
financer de Berlusconi, amb el 17,16%. També 
tenen accions els bancs, empreses financeres i 
fons d’inversió següents: BNP Paribas, Invesco 
LTD, Lazard Asset Management, FTIF-FR, 
Franklin Templaton, Management Limited, FMR 
i Promotora de Informaciones SA. El president 
és Alejandro Echevarría, conseller d’Endesa, de 
Consulnor (serveis financers) i de la Compañía 
Vinícola del Norte de España. Un altre conseller, 
Borja Prado, també és conseller d’Endesa i 

i si ens fixen només en els diaris, els ingresos 
han caigut un 67% des del començament de la 
crisi, segons Noticias de la Comunicación.

La desprotecció dels professionals, amenaçats 
pels ERO, creix cada dia. Més d’11.000 
periodistes, sobretot els més veterans, han 
estat acomiadats des de 2008. 

La situació és greu a tot el món, però a 
Espanya especialment, fins el punt que el 2015 
l’International Press Institute, la Federació 
Europea de Periodistes i el Comitè per a la 
Protecció dels Periodistes es van veure obligats 
a denunciar-la.

7.1. �Mitjans i propietaris dels  
quatre grans grups mediàtics 

›› �Grupo Prisa
En premsa, Prisa es propietat d’El País, As, 
Cinco Días, El Huffington Post i Meristation 
(revista de videojocs), a més del 15% de 
Le Monde. En ràdio, Cadena SER, Los 
40, M-80 Radio, Cadena Dial, Máxima FM, 
Radiolé i Ona FM, a més de les emissores 
portugueses Rádio Comercial, Radio Cidade, 
M80 Portugal, Smooth FM i Vodafone FM i 
participa en emissores de Mèxic (Televisa 
Radio), EUA (Caracol Miami i W Radio Los 
Àngeles), Colòmbia (Caracol Radio), Costa 
Rica, Panamà, Argentina (Radio Continental) 
i Chile (Iberoamericana Radio Chile, que 
controla el 50% de la programació nacional), i 
franquícies a Guatemala, Honduras, Ecuador, 
Paraguai i República Dominicana. En televissió, 
té el 13% de Mediaset (Telecinco, Cuatro), 
la cadena de canals portuguesos Televisão 
Independente (TVI, TVI 24, TVI Internacional, 
TVI Ficção, TVI África i TVI Reality, aixó com 
la productora Plural Entertainment Portugal). 
En publicitat controla Prisa Brand 
Solutions. El grup també és propietari de 
Santillana, la divisió editorial present a 20 
països d’Amèrica que inclou Santillana 
Educación, Moderna, Santillana 
Français i Alfaguara Infantil y Juvenil, a més 
dels sistemes d’ensenyament digitals Sistema 
Uno y Santillana Compartir. Juntament amb els 

https://barcelonaencomu.cat/es/portada
https://barcelonaencomu.cat/es/portada
https://twitter.com/bcnencomu
https://www.facebook.com/barcelona.encomu
https://barcelonaencomu.cat/es/portada
https://es.wikipedia.org/wiki/Cadena_SER
https://es.wikipedia.org/wiki/Los_40_(EspaÒa)
https://es.wikipedia.org/wiki/Los_40_(EspaÒa)
https://es.wikipedia.org/wiki/M80_Radio
https://es.wikipedia.org/wiki/Cadena_Dial
https://es.wikipedia.org/wiki/M·xima_FM
https://es.wikipedia.org/wiki/RadiolÈ
https://es.wikipedia.org/wiki/Ona_FM
https://es.wikipedia.org/wiki/R·dio_Comercial
https://es.wikipedia.org/wiki/Televis„o_Independente
https://es.wikipedia.org/wiki/Televis„o_Independente
https://es.wikipedia.org/wiki/Televis„o_Independente
https://es.wikipedia.org/wiki/Plural_Entertainment


20

Barcelona
En Comú

b
ar
ce

lo
na

en
co

m
u.
ca

t
@
b
cn

en
co

m
u

b
ar
ce

lo
na

en
co

m
u

Barcelona
En Comú

grup editorial a Espanya i a l’Amèrica Llatina i el 
segon a França. Té més de 100 segells editorials 
i un catàleg de 15.000 autors. Entre les editorials 
destaquen Planeta, Crítica, Espasa, Seix Barral, 
Edicions 62, Tusquets, Ariel, Proa, Empúries, 
Pòrtic, Labutxaca, Paidós, Temas de Hoy, 
Martínez Roca, Minotauro, Columna, Destino i 
Editis, aquesta última francesa. A més, el grup 
actua en les àrees de col·leccionables, venda 
directa (Casa del Libro), formació i ensenyament 
a distància (Deusto Formación, CEAC, EAE 
Business School, Universidad Internacional 
de Valencia, UNIBA, Online Business School i 
l’escola de negocis francesa ESLSCA). En el 
món de la comunicació Planeta es accionista 
de referencia del diari La Razón i d’Atresmedia, 
que aglutina els canals de TV Antena 3, La 
Sexta, Neox, Nova i Mega; les emissores 
de ràdio Onda Cero, Europa FM i Melodía 
FM; productores de cine i televisió; portals 
de TV i cine online, i empreses de publicitat 
multimèdia. També és accionista (el 5,7%) de 
l’empresa editora d’El Periódico, per mitjà d’una 
sicav. A través de Prisma Publicaciones edita 
revistes com ara Objetivo Bienestar, Lonely 
Planet, Traveller, Historia y Vida i Interiores. 
Juntament amb Mediaset, Atresmedia, que té 
2.000 treballadors, acapara gairebé el 60% de 
l’audiència televisiva a Espanya i el 90% de la 
inversió publicitària. 

El grup és propietat de la familia Lara. José 
Manuel Lara, que va morir el 2015, era 
vicepresident del Banc Sabadell (la família n’és 
accionista) i havia sigut membre dels consells 
del BBVA i de la Fira de Barcelona. A través 
de la financera Inversiones Hemisferio, la 
família controla altres empreses, com Plasmia 
Biotech, Ylirio 2012 i Treva Investment. Al 
consell d’Antena 3 hi ha Marco Drago, conseller 
del fons DeA Capital, i Pedro Ramón Cajal, 
conseller del Banco Renta 4. Les empreses del 
grup sumen prop de 5.000 empleats directes.

 

7.2. Altres grups de comunicació
›› �Unidad Editorial, editora dels diaris El Mundo, 

de Mediobanca, i una consellera, Helena Irene 
Revoredo, és accionista del Banco Popular.

›› �Vocento
En premsa diària el grup té Abc, El Correo, El 
Diario Vasco, El Diario Montañés (Cantàbria), 
La Verdad (Múrcia), Ideal (Andalucia), Diario 
Sur (Andalucia), La Rioja (La Rioja), El Norte de 
Castilla (Castella i Lleó), El Comercio (Astúries), 
Las Provincias (País Valencià) i La Voz de 
Cádiz (Cadis). En revistes, Inversión & Finanzas 
i els suplements XL Semanal, Mujer Hoy, TV 
Más i Mi Cartera de Inversión. En ràdio, Vocento 
té un acord de col·laboració amb la COPE 
fins el punt que comparteixen informacions, 
col·laboradors i portals web. En TV té Pantalla 
Digital, que controla el 55% de la Sociedad 
Gestora de Televisión Net TV, i té acords 
d’associació amb Disney Channel; a més, el 
grup és propietari o participa en teles locals 
d’Aragó, Astúries, La Rioja i el País Basc i en 
la xarxa de televisions locals del Grup COPE 
(Popular TV).

El Grupo Vocento (resultat de la fusió dels 
grups Correo i Prensa Española) és propietat 
de l’oligarquia basca: en són accionistes, a 
més del Bank of America, empreses financeres 
i industrials com Energay de Inversiones, 
Ouchena, Gruss Global Investors, Mezouna, 
Valjarafe i Casgo, que pertanyen a famílies de 
Neguri com les Ybarra, Urrutia, Bergareche 
i Aguirre i a l’antiga propietària d’Abc, Luca 
de Tena. El president del consell és Santiago 
Bergareche, exdirector general del BBVA i 
copresident de Cepsa, i entre els consellers 
destaquen Rodrigo Echenique (conseller 
i accionista del Banco Santander), Carlos 
Delclaux (exdirectiu del BBVA), Gonzalo Urquijo 
(president d’Arcelor i d’UNESID i conseller de 
Fetiberia) i Fernando de Yarza (procedent de 
Telefónica).

›› �Planeta Corporación
És el desé grup editorial del món, un gegant 
global que factura 3.000 milions d’euros i 
reuneix un centenar d’empreses de set àrees 
de negoci diferents, de les quals destaquen 
les 30 editorials que fan de Planeta el primer 

https://barcelonaencomu.cat/es/portada
https://barcelonaencomu.cat/es/portada
https://twitter.com/bcnencomu
https://www.facebook.com/barcelona.encomu
https://barcelonaencomu.cat/es/portada
https://es.wikipedia.org/wiki/Diario_Sur


21

Barcelona
En Comú

b
ar
ce

lo
na

en
co

m
u.
ca

t
@
b
cn

en
co

m
u

b
ar
ce

lo
na

en
co

m
u

Barcelona
En Comú

(1983-1995) i senador per Girona (1996-2000).

›› �Prensa Periódica Ara SL, editora del diari Ara. 
El president i principal accionista (el 40%) 
és Ferran Rodés, ex alt càrrec dels bancs 
Manufacturers Hannover Trust i Banesto, 
fill de Leopoldo Rodés, exvicepresident 
del Banco Urquijo i membre dels consells 
d’administració de La Caixa i Prisa. Els 
Rodés, a través de Mediaplanning, han 
controlat bona part del pastís publicitari 
que arriba als mitjans de comunicació. 
Al consell de l’Ara també hi ha Salvador 
García Ruiz, que ha tingut responsabilitats a 
Goldman Sachs y Caixa Manresa. Al consell 
editorial hi ha Víctor Font, director general 
de l’empresa d’inversions Delta Partners. Un 
dels principals accionistes i impulsors del 
diari és la familia Carulla, propietària del grup 
Agrolimen. Això explica que l’Ara no hagi 
publicat la notícia que Lluís Carulla ha hagut 
de pagar una multa de 9,4 millones per frau 
fiscal.

8. �Els ajuts de les 
administracions

Els mitjans viuen no només dels bancs i de les 
grans empreses, sinó també dels ajuts de les 
administracions, de la publicitat institucional, 
de les subvencions estructurals pel català i de 
les subscripcions.

8.1. La publicitat institucional 
Entre 2005 i 2015 la Generalitat va gastar 241 
milions en publicitat als mitjans, amb canvis 
notables en funció de l’any: el 2015, any 
electoral, la despesa del Govern de Mas va ser 
de 31 milions. I entre 2012 i 2015, l’Ajuntament 
de BCN va destinar a publicitat 55,5 milions. 
La publicitat la distribueixen mitja dotzena 
d’empreses homologades (centrals o agències 
de mitjans), que opten per concurs a cada 
campanya i que tenen una gran autonomia per 
fixar els criteris de repartiment. 
En el cas de la Generalitat, a les quantitats 
citades s’han d’afegir les subvencions 

Marca i Expansión i les revistes Telva, Yo 
dona, Actualidad económica, Diario médico, 
Correo farmacéutico, Fuera de serie, La luna 
de metrópoli, Marca motor i Siete leguas, i 
propietàra de Radio Marca. És propietat del 
grup italià RCS (Rizzoli Corriere della Sera), 
que està en mans dels bancs Mediobanca i 
Intesa Sanpaolo. 

›› �Grupo Godó, editora dels diaris La 
Vanguardia i El Mundo Deportivo i 
accionista de referència dels canals de 
ràdio RAC-1 i RAC-105 i dels canals de 
televisió 8-TV i RAC-105 TV. Edita també 
les revistes Psychologies, Historia y Vida, 
Playboy, Lonely Planet, TVmanía, Interiores, 
Cocinas y Baños i Salud y Vida. El president, 
Javier Godó, compte de Godó, ha sigut 
vicepresident de La Caixa i conseller de 
CaixaBank. Durant els anys de la crisi La 
Caixa ha concedir al Grupo Godó crèdits, 
pòlisses i avals per valor de 50 milions 
d’euros.

›› �Grupo Zeta, editora dels diaris El Periódico 
de Catalunya, Sport, El Periódico de Aragón, 
El Periódico de Extremadura, Mediterráneo, 
Diario Córdoba, La Crónica de Badajoz i 
Diario La Grada, i de les revistes Interviú, 
Tiempo, Primera línea, Viajar, Woman, 
Autohebdo Sport, Cuore, Digital Camera i 
Stilo. Compta amb Ediciones B, que té els 
segells editorials Bruguera, Vergara, B de 
Bolsillo, B de Books i B de Blok, amb filials 
als EUA i a sis països de l’Amèrica Llatina. 
El grup, propietat de la família Asensio, 
va aconseguir el 2015 renegociar amb La 
Caixa i altres bancs un deute de 120 milions 
d’euros. El conseller delegat, Agustí Cordón, 
exdirectiu de multinacionals del consum i 
exdiretor general de la Fira de Barcelona, és 
un home de La Caixa.

›› �Hermes Comunicación, editora d’El Punt-
Avui. El president és Joaquim Vidal Perpinyà, 
propietari de TV Girona i dels supermercats 
Valvi, actualment lligats als supermercats 
SPAR. Vidal és militant de CDC (ara, del 
PDeCat). Va ser alcalde de Sant Gregori 

https://barcelonaencomu.cat/es/portada
https://barcelonaencomu.cat/es/portada
https://twitter.com/bcnencomu
https://www.facebook.com/barcelona.encomu
https://barcelonaencomu.cat/es/portada


22

Barcelona
En Comú

b
ar
ce

lo
na

en
co

m
u.
ca

t
@
b
cn

en
co

m
u

b
ar
ce

lo
na

en
co

m
u

Barcelona
En Comú

	 – �Diari de Tarragona: 230.000.
	 – �Segre: 200.000.
	 – �Diari de Girona: 182.000.
	 – �Regió 7: 135.600.
	 – �El 9 Nou: 128.000.
	 – �La Mañana: 93.800.

›› �La despesa de l’Ajuntament de BCN 
en publicitat el 2015: 14,7 milions 
(proporcionalment, més que la Generalitat). 
L’any 2016 no passarà de 10 milions i s’anirà 
reduint progressivament.

	 – �Premsa diària: 6,7 (45,6%).
	 – �Internet: 3,2% (21,7%).
	 – �Revistes: 1,4 (9,6%).
	 – �Ràdios: 1,2 (8,3%).
	 – �Teles: 1,1 (7,6%).

›› �La despesa de l’Ajuntament de BCN per 
grups:

	 – �Godó: 4.221.058.
	 – �Zeta: 2.683.294.
	 – �CCMA: 1.154. 288.
	 – �EPP Ara: 441.897.

›› �La despesa de l’Ajuntament de BCN per 
mitjans:

	 – �La Vanguardia: 3.538.332.
	 – �El Periódico: 2.633.080.
	 – �TV-3: 892.954.
	 – �RAC-1: 485.004.
	 – �Ara: 441.897.
	 – �20 Minutos: 303.692.
	 – �El Punt-Avui: 189.842.
	 – �Catalunya Ràdio: 163.061.
	 – �SER: 153.303.
	 – �El País: 99.200.
	 – �Abc: 53.700.
	 – �El Mundo Deportivo: 50.000.

8.2. �Les subvencions pel català  
i les subscripcions

›› �La despesa de la Generalitat en subvencions 
estructurals a la premsa diària per l’ús del 
català i subscripcions el 2015:

	 – �La Vanguardia: 950.000.
	 – �El Periódico: 625.000. 
	 – �Ara: 690.000.

estructurals per l’ús del català i les 
subscripcions. Les xifres que s’indiquen 
no inclouen les despeses dels organismes, 
consorcis, empreses o entitats vinculats o 
que depenen de les dues administracions, 
com la Fira de Barcelona, ni les d’altres 
administracions (diputacions, AMB, etc.). 

Els ajuts de les administracions a la premsa 
estan inflats i són anacrònics si considerem les 
audiències reals: d’una penetració del 41,1% el 
2005 de la premsa offline s’ha passat al 27,4% 
el maig de 2016, mentre les edicions online 
han passat del 19,7% al 69% en el mateix 
periode (dades del conjunt d’Espanya). I hi ha 
exemples que mostren decisions esbiaxades: 
el 2015, el digital pur que més ajuts va rebre 
de l’Ajuntament de BCN va ser Vía Empresa 
(47.789 euros).

›› �La despesa de la Generalitat en publicitat el 
2015 per grups de comunicació: 31 milions 
d’euros (proporcionalment, molt més que el 
Govern central: 169,4 milions).

	 – �Godó: 6.223.410.
	 – �Zeta: 3.815.079.
	 – �CCMA: 3.194. 616.
	 – �Hermes (El Punt-Avui): 3.095.500.
	 – �EPP Ara: 2.122.949.
	 – �Prisa: 654.596.
	 – �Flaix: 631.940.

›› �La despesa de la Generalitat en publicitat per 
mitjans d’àmbit català el 2015:

	 – �El Periódico: 3.566.997.
	 – �TV-3: 2.897.777.
	 – �El Punt-Avui: 2.464.518.
	 – �La Vanguardia: 2.312.404.
	 – �Ara: 2.122.949.
	 – �8TV: 1.787.435.
	 – �RAC-1: 1.456.601.
	 – �El Punt TV: 630.982.
	 – �RAC-105: 496.556.
	 – �Flaix: 341.019.
	 – �Catalunya Ràdio: 296.839.
	 – �Flaixbac: 290.000.
›› �La despesa de la Generalitat en publicitat a la 

premsa comarcal el 2015:

https://barcelonaencomu.cat/es/portada
https://barcelonaencomu.cat/es/portada
https://twitter.com/bcnencomu
https://www.facebook.com/barcelona.encomu
https://barcelonaencomu.cat/es/portada


23

Barcelona
En Comú

b
ar
ce

lo
na

en
co

m
u.
ca

t
@
b
cn

en
co

m
u

b
ar
ce

lo
na

en
co

m
u

Barcelona
En Comú

aquests ordre) a la premsa comarcal el 2015: 
	 – �Diari de Tarragona: 20.600 + 0.
	 – �Segre: 20.400 + 165.000.
	 – �Diari de Girona: 22.400 + 181.000.
	 – �Regió 7: 17.700 + 171.000.
	 – �El 9 Nou: o + 94.000.
	 – �La Mañana: 11.000 + 0.

	 – �El Punt-Avui: 715.000.

›› �Despesa de la Generalitat en publicitat i 
subvencions estructurals (les xifres indiquen 
aquest ordre) als digitals en català el 2015:

	 – �Nació Digital: 150.000 + 205.000.
	 – �Vilaweb: 180.000 + 137.000.
	 – �El Singular / El Món: 100.000 + 40.000.
	 – �E-notícies: 72.000 + 30.100.
	 – �Directe: 28.300.
›› �Despesa de la Generalitat en subscripcions i 

subvencions estructurals (les xifres indiquen 

https://barcelonaencomu.cat/es/portada
https://barcelonaencomu.cat/es/portada
https://twitter.com/bcnencomu
https://www.facebook.com/barcelona.encomu
https://barcelonaencomu.cat/es/portada

	1. Penetració dels mitjans
	1.1. Índex de penetració a Catalunya
	1.2. �La informació política segons 
els tipus de mitjans 

	2. La televisió
	2.1. La distribució dels canals
	2.1.1. La TV d’àmbit espanyol
	2.1.2. La TV d’àmbit català
	2.1.3. �La TV local o comarcal 
(9 canals a Barcelona 
i un a Tarragona i Girona)

	2.2. Les audiències l’any 2016
	2.3. Els programes més vistos
	2.4. �Els informatius preferits a Catalunya pels partits parlamentaris
	2.5. La caiguda de TV-3

	3. La radio
	3.1. �La distribució de freqüències 
i emissores
	3.2. Les audiències
	3.3. Les preferències dels comuns

	4. La premsa
	4.1. �La devallada constant 
de la premsa diària
	4.2. Difusió i lectors dels diaris
	4.3. Publicacions periòdiques
	4.4. Publicacions temàtiques
	4.4. �Els diaris que llegeixen 
els comuns

	5. Internet
	5.1. El consum per internet
	5.2. Els digitals d’àmbit espanyol
	5.3. Les audiències
	5.4. Els digitals independentistes
	5.5. Altres digitals d’àmbit català
	5.6. La informació a les xarxes

	6. Les agències
	7. La propietat dels mitjans
	7.1. �Mitjans i propietaris dels 
quatre grans grups mediàtics 
	7.2. Altres grups de comunicació

	8. �Els ajuts de les administracions
	8.1. La publicitat institucional 
	8.2. �Les subvencions pel català 
i les subscripcions


